Gemeente en ondernemers eensgezind richting provincie voor betere ontsluiting Krimpenerwaard

Op dinsdag 26 januari was een delegatie van de Provinciale Staten VVD-fractie in de Krimpenerwaard om de ontsluitingsproblematiek in Stolwijk en Bergambacht met eigen ogen te zien. Zij waren uitgenodigd door de Krimpenerwaardse VVD en brachten een bezoek aan transportondernemer Koolwijk in Bergambacht, die de Statenleden de gevaarlijke en chaotische situatie op en rond de rotonde liet zien.

Door toenemende drukte is de verkeerssituatie niet langer veilig, en de ontsluiting van Bergambacht op de N210 moet daarom beter. De Provinciale Statenleden, waaronder verkeerswoordvoerders Mirjam Nelisse en Frits Paymans, constateerden dat de situatie inderdaad onoverzichtelijk en risicovol is. De Krimpenerwaardse VVD bepleit versneld onderzoek naar capaciteit van de rotonde en naar de mogelijkheden van de aanleg van een voetganger-  of fietstunnel. De provinciale VVD-fractie zal zich inzetten de onderzoeken naar capaciteit versneld uit te voeren, waarmee vervolgens wordt bepaald wat nodig is voor de capaciteitsverbetering en doorstroming van de rotonde bij Bergambacht.

Ook werd een bezoek gebracht aan de Hortensialaan in Stolwijk, alwaar de Krimpenerwaardse VVD een nieuwe rotonde bepleit om de ontsluiting van het dorp te verbeteren. De provinciale VVD-fractie heeft toegezegd toe te zien op een snelle reactie vanuit de provincie hierover.

’s Avonds was in Hotel-Restaurant De Arendshoeve een discussieavond over de ontsluitingsproblematiek van de Krimpenerwaard. Arjen Prins drukte de Statenleden namens de Ondernemerskringen Krimpenerwaard (OK) op het hart dat er al jaren gepraat wordt over een tweede oeververbinding om de Algerabrug te ontlasten en de bereikbaarheid te verbeteren, maar dat er nog altijd niets is gebeurd.

Bij het slot van de avond spraken de VVD-fracties van gemeente Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel en Provinciale Staten, samen met de OK, af een eensgezinde roep om actie richting de provincie te laten horen voor een tweede oeververbinding. De steun van de provincie is onmisbaar om ook andere belangrijke partijen, zoals het Rijk, mee te krijgen in deze oplossing.