Wij doen genoeg voor vluchtelingen in de Krimpenerwaard

Deze week heeft de meerderheid van de raad zich gekeerd tegen de uitkomsten van een onderzoek waaruit blijkt dat er in onze gemeente geen ruimte is voor een AZC. "Een slecht rapport, en we dragen te weinig bij aan de opvang van vluchtelingen," zo is de mening van PvdA en D66. De christelijke partijen doen een duit in het zakje door een beroep te doen op barmhartigheid. De VVD is het hier hartgrondig mee oneens.

De op 6 oktober 2015 aangenomen motie, die tot het onderzoek heeft geleid, is naar behoren uitgevoerd. Dat daarbij is gebleken dat er in de Krimpenerwaard geen geschikte locaties zijn gevonden voor een AZC verbaast de VVD niet.

Wel zijn er mogelijkheden gevonden om extra mensen met een verblijfsstatus te huisvesten. Daar is veel overleg aan voorafgegaan, waaronder met de woningcorporaties. Burgemeester Bruinsma en wethouder Blok hebben daar uitvoerig over gesproken.

Wij waarderen dat, hoewel we kanttekeningen hebben geplaatst bij de vele open einden en knelpunten die resten. De druk op de sociale woningen die toeneemt, de extra kosten in het sociale domein en voor vluchtelingenwerk, onderwijs, om er maar een paar te noemen.

Wij hechten er aan dat statushouders op een betekenisvolle wijze worden opgevangen,zodat ze snel kunnen integreren en participeren. Dat betekent wel een zware lastenpost voor onze nog jonge gemeente, al gauw zo’n 4 à 5 ton per jaar, zonder zekerheid of daar vanuit het Rijk compensatie voor komt.

En dit wordt alleen maar méér als er ook nog eens een AZC bij zou komen, hoe kleinschalig ook! De raad heeft een motie aangenomen waardoor het college wordt aangespoord toch te kijken naar de mogelijkheden voor kleine AZC’s, van minder dan 250 personen en ons op de hoogte te houden van de vorderingen, met als datum 22 maart.

De VVD is daar tegen, samen met de VGBK.

Er zijn in Zuid-Holland genoeg grote AZC’s (Leiden, Alphen) en door extra statushouders in de Krimpenerwaard op te nemen bevorderen we de uitstroom uit de AZC’s.

Als VVD vinden wij dat onze gemeente, binnen haar beperkte mogelijkheden, daarmee voldoende bijdraagt.

Wij ontkennen niet dat er een ware volksverhuizing aan de gang is. Heel Europa kampt met het gigantische probleem waar we die enorme hoeveelheid aan vluchtelingen (en gelukszoekers) moeten laten. Het is een schrijnende toestand, die ook de VVD niet onberoerd laat, maar die wij in de Krimpenerwaard niet even gaan oplossen.