Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Wij hebben als fractie ingestemd met de APV, omdat hiermee het huidig beleid gecontinueerd kan worden en op sommige punten zelfs iets worden verruimd.

De feiten nog eens op een rij;

De nieuwe APV is een samenvoeging van de 5 APV’s uit de voormalige gemeenten. Een samenvoeging dus van reeds bestaande regels en verordeningen. Met als uitgangspunt, zoals overeengekomen in het coalitieakkoord: alles wat er was, blijft zo. Sterker nog, in sommige gevallen is niet gekozen voor de grootste gemene deler, maar de ruimste variant. Zo zijn kleine evenementen vrij van vergunning bij minder dan 100 personen, i.p.v. minder dan 50.

Verder of het nu gaat om, sluitingstijden van de horeca, evenementen in de weekends, winkels die op zondag open zijn, regels voor sportkantines, theaters, jeugdsociëteiten (zg. para commerciële instellingen) enz. zou er NIETS veranderen ten opzichte van het huidige beleid.

Waarom dan toch zoveel ophef ? Wellicht omdat de teksten niet goed geïnterpreteerd zijn of volledig beschikbaar waren. Dat is één. Niet goed en volledig zijn gecommuniceerd en toegelicht, dat is twee. Met name dat laatste had veel beter gekund.

Wij hebben als fractie met de Verenigde Ondernemers Centrum Schoonhoven (VOC) een gesprek gehad waarin duidelijk tekst en uitleg is gegeven. Hetzelfde hebben onze fractieleden gedaan met diverse horecaondernemers, bestuurders van sportverenigingen e.d. op diverse plaatsen in de Krimpenerwaard en op RTV Krimpenerwaard (Luister interview Ruud v/d Wilt vanaf 8.50). De toelichting van de burgemeester en diverse collegeleden tijdens de twee commissie vergaderingen over dit onderwerp, hebben de onrust helaas niet weggenomen. Tijdens de raadsvergadering gaf de burgemeester aan dat er nog een verduidelijkende nieuwsbrief komt en hopelijk pakt de pers deze goed op.

De VVD heeft zich een betrouwbare partner getoond. Voor het coalitie akkoord, waarvoor destijds hard is onderhandeld. En voor de ondernemers, omdat wij er ons hard voor hebben gemaakt dat er voor hun niets zou verslechteren! Sterker nog, wij hebben een aantal moties en amendementen ingediend waardoor, meer duidelijkheid wordt gecreëerd, verruiming ontstaat op onderdelen (aantal evenementen en eindtijden) en vereenvoudiging van regelgeving wordt bereikt!

Onze motie voor nieuwe convenanten met de diverse ondernemersverenigingen is met grote meerderheid aangenomen. Voor Schoonhoven, met een groot uitgaansgebied, gaat dit in samenspraak met de VOC. Een duidelijk winstpunt dus!

Onze motie m.b.t. het handhaven van het huidige handhavingsbeleid werd eveneens ruim aangenomen. Wij hebben er tijdens de raad nogmaals op gewezen dat para commercieel misbruik van bv. een sportkantine voor een trouwfeest valse concurrentie is voor de reguliere horeca en niet getolereerd kan worden.

Wij hebben ons verder hard gemaakt voor verruiming van de eindtijd bij sportverenigingen, zodat er bv. in de kantine nog iets langer na een wedstrijd van een drankje genoten kan worden.

En we hebben ook ingestemd met het amendement van de CDA om de eindtijd van kleine evenementen op te rekken van 23.00u naar 24.00u in het weekend.

In juni 2015 werd onze motie waarin werd opgeroepen tot vereenvoudiging van regelgeving unaniem aangenomen.

Wij vinden dat er in deze APV ook vele overbodige regels en niet ter zake doende stukken tekst staan. Daarom hadden wij ook een motie voorbereid tot deregulering, die kort voor de raad mede werd ingediend door de PvdA en D66. Ook deze motie werd aangenomen, waardoor in principe nog dit jaar een vereenvoudiging van de APV bereikt kan worden.

Onze fractie heeft al een stuk in die zin voorbereid dat binnenkort naar het college wordt gezonden.

Kortom, binnen deze kaders kan de VVD zich vinden in de nieuwe APV. Natuurlijk blijven wij ons verder inzetten om de Krimpenerwaard nog liberaler te maken. Waar er in de komende periode mogelijkheden liggen om zaken anders te doen, zullen we deze kansen benutten. We gaan gelukkig niet een eeuw terug, zoals de PvdA beweert. We hebben juist voor onze ondernemers harde afspraken kunnen maken, en huidig beleid kunnen continueren. En we hebben voorwaarden gecreëerd, waardoor iedereen in de Krimpenerwaard plezierig kan blijven werken, uitgaan, aan evenementen kan deelnemen, een feest of theater kan bezoeken en gezellig zijn sport kan beleven!