Ingezonden stuk: Observaties van een nieuwe gemeenteraad

In het ingezonden stuk geeft Ries zijn reflectie op het functioneren van de nieuwe gemeenteraad, leden en partijen.

Nieuwigheid?

De gemeente Krimpenerwaard bestaat nu zo’n 15 maanden. Een nieuwe gemeente en dus ook een nieuwe gemeenteraad, en dat is te merken. Veel gemeenteraadsleden zijn volkomen nieuw, inclusief de fractie voorzitters.

De vraag die ik mij stel is, hoe dat mogelijk kan zijn? Immers is het in het belang van alle partijen dat de fracties zo goed beslagen mogelijk ter ijs komen. Met kennis en ervaring in het gemeenteraadswerk. Kennis en ervaring van het reilen en zeilen van een gemeente en de regels en voorschriften die onze democratie moeten staven, lijken daarvoor toch het minste te zijn.

Voor de landelijk opererende, partijen worden potentiële gemeenteraadsleden en wethouders tegen het licht gehouden en die moeten behoorlijk wat in huis hebben om op verkiesbare plaatsen van de kieslijst te komen. Veel onervarenheid in de gemeenteraad is een handicap.

Natuurlijk niet voor burgemeester en wethouders want die pakken zo’n raad erg gemakkelijk in.

Fractie en fractievoorzitters

Wat direct opvalt is het functioneren van de nieuwe fractie voorzitters.

Het hoogste woord in de raad en commissies, vaak niet gebaseerd op enige historische kennis.

De fractie voorzitters in de Krimpenerwaard lijken veel meer hun persoonlijke mening te geven in plaats van een meerderheidsmening uit hun fractie/commissie.

Regelmatig is waar te nemen dat standpunten geuit door commissie of fractie leden door de fractie voorzitters volledig lijken te worden genegeerd in hun raadsbetoog.

Bij navraag, en marge van vergaderingen, zijn fractie en commissie leden daar zeer ontevreden over, en terecht!

Het is een aanrader, hier extra aandacht aan te geven om er voor te zorgen dat men niet alleen komt te staan.

Het is meer dan gebruikelijk dat standpunten voor of tegen een raadsvoorstel worden gemotiveerd. Herhaaldelijk gebeurt het dat niet gemotiveerd wordt, laat staan dat er over wordt gedebatteerd. Jammer want daar is toch eigenlijk de raadsvergadering voor.

Continuïteit van bestuur

In een gemeenteraad, zeker na een herindeling, dient rekening te worden gehouden met het  begrip “continuïteit van bestuur”.

Dit houdt in; een eerder genomen besluit van  B&W en/of de raad wordt niet in een volgend college en/of raad herroepen.

Dat is zeer ongebruikelijk, misschien wel zeer ongewenst, ook in de Krimpenerwaard.

Als voorbeeld: de verplaatsing en nieuwbouw van brandweer garage in Stolwijk is een besluit dat in de gemeente Vlist, na zeer lang en rijp beraad in de raad en B&W is besloten.

In de raad waren alle fracties voor met alleen de lokalen tegen. Een grote meerderheid dus voor.

Vervolgens heeft de (interim burgemeester!) Bruinsma gemeend dit besluit opnieuw in B&W en in de raad aan de orde te moeten stellen.

Een zeer ongebruikelijke actie die de geloofwaardigheid van een democratisch bestuur ernstig schaadt!

De burger moet er op kunnen vertrouwen dat het bestuur en partijen, zonder nieuwe inbreng, niet op eerder ingenomen standpunten terugkomen.

Actueel voorbeeld:

In de gemeenteraad van Vlist stemde het CDA voor de nieuwe locatie van de brandweer garage in de poort van Stolwijk.

Nu is het CDA tegen?!

Ries van Kersbergen