Geen leges voor verenigingen

Het verenigingsleven en andere non profit organisaties die wat willen organiseren in de Krimpenerwaard zullen vanaf heden geen leges meer betalen voor evenementenvergunning en aanverwante aanvragen.

Als het aan VGBK en de VVD ligt wordt dit met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2016 de realiteit.

Mirjam Verduijn, raadslid voor de VVD: "Door de vergunning aanvragen van het straatwroeterskamp Bergambacht kwamen de hoge leges bijdragen aan het licht. De vereniging zou vanaf dit jaar 600 euro aan leges moeten betalen voor het jaarlijkse tentenkamp. Vergunningen zijn een noodzakelijk goed die zorgen dat activiteiten veilig en verantwoord kunnen verlopen. We willen een Krimpenerwaard waarin wat te beleven is, zijn blij met alle actieve vrijwilligers, maar deze financiƫle last maakt het voor vrijwilligers erg onaantrekkelijk om iets te organiseren. Het verenigingsleven, het sociaal kapitaal is in deze meer waard dan de inkomstenderving van de gemeente."

Het College heeft op verzoek van de VVD en de VGBK de vrijstelling voor verenigingen opgenomen in de legesverordening. Op 5 juli wordt de hele verordening besproken in de raad. Wij rekenen op een Raadsbrede steun voor dit voorstel, zodat evenementen organiseren in de Krimpenerwaard aantrekkelijk blijft.