GenX in drinkwater Krimpenerwaard

Naar aanleiding van de berichtgeving in diverse media over de jarenlange lozing van de omstreden stof GenX door Chemours in het oppervlakte water, hebben wij het College om opheldering gevraagd.

GenX is zeer omstreden. De stof wordt in de media als kankerverwekkend omschreven op basis van onderzoek en uitspraken van diverse toxicologen.

Het is op verschillende plaatsen in Zuid-Holland aangetroffen in het leidingwater, ook in de Krimpenerwaard. Volgens Oasen is uit onderzoek gebleken dat in Lekkerkerk het meeste GenX in het drinkwater zit. Namelijk 0,02 microgram. Dat is volgens het waterbedrijf weliswaar ruim beneden de huidige richtlijn die in Nederland als veilig wordt gezien, namelijk 0,15 microgram.

Vanwege de grote onduidelijkheid op de lange termijn en de uitspraken van toxicologen, zouden we deze stof, ook al is het in geringe mate, niet in ons drinkwater willen hebben.

De Provincie is als vergunningverlenende instantie aanzet om maatregelen te nemen.

In een verklaring stelt Oasen dat de lozing van GenX op dit moment geen invloed heeft op de kwaliteit van het drinkwater. “We vinden nergens de stof GenX boven de veilig geachte en zeer strenge norm, dus vanuit het perspectief van Volksgezondheid zit de stof niet in het kraanwater. We moeten zorgen dat dit ook zo blijft.” - See more at: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-nieuws/1047-oasen-genx-niet-boven-norm-in-kraanwater#sthash.dPquZX20.dpuf