Stop met de lozing van GenX

Op de bestuurlijke bijeenkomst van 31 mei 2017, georganiseerd door de gemeente Hendrik Ido Ambacht, werd duidelijk dat de stof GenX voorlopig nog afgevoerd mag worden naar de afvalwaterzuivering. Ondanks alle onduidelijkheden. Het Dortse bedrijf Chemours, die hiervoor verantwoordelijk is, presenteerde zich als een maatschappelijk betrokken bedrijf, welke handelt binnen de kaders van de wet. Wij vroegen ons toen hardop af wat die maatschappelijke betrokkenheid inhoud, gezien de grote onduidelijkheid over de schadelijkheid van de stof en het feit dat deze zich stelselmatig ophoopt in het milieu.

Oasen is heel duidelijk. Deze stof hoort niet in het (oppervlakte) water thuis! Kosten die worden gemaakt om de kwaliteit in de toekomst te garanderen, moeten worden betaald door de vervuiler.

De Omgevingsdienst Zuid Holland Zuid die bij monde van de Provincie Zuid-Holland de vergunningverlenende instantie is, heeft bij het beoordelen van de vergunning in 2013 het verspreidingsgebied anders ingeschat en hadden niet verwacht dat het de huidige omgang zou hebben. Daarnaast is het dus nog steeds erg onduidelijk wat GenX voor gevolgen heeft voor de volksgezondheid en het milieu.

Een uiterst zorgelijke en flinterdunne basis voor het verlenen van deze vergunning, die per direct ingetrokken zou moeten worden totdat er meer duidelijkheid is over de gevolgen.

Vandaag lezen we in het AD dat het bedrijf ook (illegaal) loost op de rivier. Nog meer redenen om de vergunning per direct in te trekken en adequate maatregelen te nemen.

Zie ook onze eerdere berichtgeving.