Jeannette Baljeu spreekt met delegatie van bezorgde Lekkerkers over het gevaar van varend ontgassen

Jeannette Baljeu, thans Gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland en VVD-kandidaat voor de Provinciale Staten, heeft donderdag 28 februari jl. met een delegatie bezorgde burgers wonend aan de Lekdijk in Lekkerkerk gesproken over hun zorgen van de gevolgen van het varend ontgassen. Zij was hiervoor uitgenodigd door Marco Oudshoorn, raadslid VVD Krimpenerwaard en Cor Habben Jansen, VVD-kandidaat voor het bestuur van Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.

Jeannette Baljeu heeft zich in het verledenals wethouder van Rotterdamsterk gemaakt voor het verbod op het actief ontgassen van varende schepen. Tegenwoordig heeft zij zitting in het Algemeen Bestuur van DCMR, ook vanuit die rol werkt zij mee.

De bewoners van de Lekdijk in Lekkerkerk hebben hun zorgen geuit over de luchtkwaliteit rondom de Lek, de gevaren voor de volksgezondheid en het gebrek aan controle. Jeannette Baljeu heeft aangeboden om dit bij de milieudiensten aan te kaarten en in overleg te gaan met de minister om tot een landelijk verbod te komen. Ook gaat zij aandacht vragen voor meer ontluchtingsinstallaties voor schepen, zodat deze in de toekomst niet meer op de Lek hun schadelijke gassen laten ontsnappen.

Vanuit zijn rol als raadslid heeft Marco Oudshoorn zich hierbij aangesloten en toegezegd ook met vragen hierover in de gemeenteraad te komen.