Een vitale toekomst van de Krimpenerwaard...

Een vitale toekomst van de Krimpenerwaard, vraagt om het creëren en benutten van kansen!

Het 10-puntenplan

In de zomer van 2017 heeft de VVD samen met VGBK en CDA een motie ingediend, waarin wij opriepen het mobiliteitsprobleem bij de verschillende overheden en stakeholders te agenderen en te komen met een plan. Dat had als resultaat het 10-puntenplan; met maatregelen op de korte en lange termijn, voor zowel over water, met de fiets, over de weg en met een 2eoeververbinding.

De afgelopen 60 jaar is weinig gedaan aan de infrastructuur van de Krimpenerwaard, dat maken veel inwoners en ondernemers dagelijks mee in de file aan de West en aan de Oost kant van de Krimpenerwaard.De VVD is daarom blij dat nu aan één punt uit het 10-puntenplan inhoud wordt gegeven en we onderdeel zijn geworden van de MIRT*-verkenning) naar een
2eoeververbinding  (figuur 01). Er wordt al jaren gepraat over het verbeteren van de bereikbaarheid, maar echt structurele maatregelen op het gebied van mobiliteit zijn niet genomen.

Figuur 01 Verschillende processtappen MIRT, momenteel zitten we in de verkenningsfase.

Een MIRT* is een project van vele honderden miljoenen euro’s. Dat komt nooit zonder maatschappelijke en economische meerwaarde te creëren. Al zullen sommige partijen in de Raad daar anders over denken. De VVD vindt het een enorme kans! Het geeft ruimte om onze gemeente ook in de toekomst leefbaar en vitaal te houden: het is een investering in de toekomst voor onze jeugd.

*MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport.

Volbouwen die Waard J/N

De afgelopen maanden gaan er veel verhalen rond over het al dan niet volbouwen van de Krimpenerwaard. Dat is pertinent onjuist. Er is afgesproken dat voor het bod voor de MIRT een verstedelijkingsopgave van maximaal 200 hectare, verspreid over de kernen geldt, wat méér is dan alleen woningbouw. Deze opgave kan breed worden gezien zowel naar aard als naar gebied. Daarbij kan onder meer worden gedacht aan infrastructuur, recreatie, bedrijfsterreinen, woningbouw en natuur. Hierbij wordt rekening gehouden met het specifieke karakter van de Krimpenerwaard, voor de versterking van de kernen.

Woonvisie tot 2030

Hoe de opgave verder moet worden ingevuld, is een proces waar de komende periode meer aandacht voor gaat en moet zijn, met alle ruimte voor verdere uitwerking en inspraak van inwoners en ondernemers. Wat de VVD betreft vallen onder verstedelijking alle onderdelen die een kern vitaal en toekomstbestendig houden. Het gaat niet om alleen woningen en infrastructuur. Als we vanuit de identiteit van iedere kern kijken, moet afzonderlijk worden gekeken naar een diversiteit aan woningen, groen, bedrijfsterreinen, sport- en andere voorzieningen.

In 2017 is de Woonvisie vastgesteld met de ambitie 3000 woningen te bouwen tot 2030. Dat is alleen al om het inwonersaantal gelijk te houden. Want de bevolking van de Krimpenerwaard zal de komende jaren verder vergrijzen, ontgroenen en op termijn langzaam krimpen. Met het bouwen in de kernen alleen, is dat tij niet te keren. Het zijn van een krimp- of anticipeerregio vindt de VVD een zeer zorgelijke ontwikkeling.

Het panorama van ‘Krimp naar Groei’ is daar ook duidelijk in. ‘Dit vereist opperste alertheid en extra inspanningen om de eerdergenoemde kloof te verkleinen. Anders dan Oost- Groningen en Zuid-Limburg, kan de Krimpenerwaard wel of niet kiezen voor krimp. Met het huidige beleid wordt impliciet gekozen voor krimp. Voor groei is aanzienlijk meer nodig.’

Het bouwen in de kernen is een complexe opgave. Juist omdat er voornamelijk binnen de dorpsgrenzen wordt ontwikkeld, heeft dat grote impact op de lokale gemeenschap. De VVD ziet hier vooralsnog kansen, maar door de complexiteit, verschillende grondeigenaren en vaak lange procedures is dit tevens de duurste opgave. Hierdoor staat de leefbaarheid in de kernen onder druk. Dat betekent dat er ruimte moet blijven binnen de kernen voor de verschillende (sport)voorzieningen, ruimte voor klimaatadaptatie en natuurlijk wonen voor jong en oud.

Daarom vinden wij het belangrijk ook buiten de grenzen van de kernen te kijken naar mogelijkheden. Net zoals Minister van Binnenlandse Zaken Ollongren, portefeuillehouder Wonen en Ruimtelijke Ordening eind januari 2019 stelde; Nieuwe woonwijken aan de randen van de grote steden, dus in de weilanden daarnaast, zijn broodnodig om de groeiende woningnood te lenigen, stelt Ollongren. Alleen woningen bouwen in de bebouwde kom is volgens haar niet genoeg. 'Het moet allebei. En binnenstedelijk én in het groen.'

Woningbehoefte in de regio tot 2040

Hoe groot is de woningbehoefte eigenlijk? Het Primos (figuur 02) heeft begroot dat de woningbehoefte in onze provincie tot 2040 onverminderd groot blijft en pas na 2050 afzwakt. Dan kun je als politieke partij aan struisvogelpolitiek doen of open staan voor de kansen die dit biedt.

Figuur 02, prognose Primos woningbehoefte Nederland per provincie resp. 2018, 2040, 2045

Vinex 2.0?

De ruimte binnen de kernen is zoals we eerder aangaven beperkt en het bouwtempo volgt niet de trend van vergrijzing, behoefte aan (starters)woningen en het behoudt van voorzieningen.

Dat is een landelijk probleem, waarbij het Rijk en Provincie naarstig op zoek zijn naar mogelijkheden om dit op te lossen. De transformatie van grote kantoor- en bedrijfsterreinen, zoals het Rivium in Capelle aan den IJssel, is daar een voorbeeld van. Kantoorpanden die worden omgevormd tot wooncomplexen of worden vervangen door woontorens.

De VVD vindt dat dat soort ontwikkelingen niet horen in de Krimpenerwaard. Geen vinex 2.0, dat is een vorm van verstedelijking die niets te maken heeft met het karakter van de Krimpenerwaard.

De VVD wil wel graag een vitale, groene gemeente zijn en blijven, onze omgeving maakt ons uniek. Waar het goed wonen is, maar waar ook een bloeiend ondernemersklimaat heerst.

Die vitale leefomgeving kan niet zonder een goede bereikbaarheid, zonder huizen om in te wonen, zonder voorzieningen, en ook niet zonder een flinke dosis groen. Het gaat om de samenhang. En samenhang wordt niet bereikt door alles te asfalteren en vol te bouwen, dat is ook niet de kracht van de Krimpenerwaard. Een verdere verstedelijking met hoogbouw in de dorpskernen evenmin. We moeten juist anticiperen op de ontstane druk in de regio. Want vroeg of laat, als daar de ruimte op is, wordt er ook naar onze gemeente gekeken.

We moeten investeren in goede woningbouw en bereikbaarheid. Zodat starters en onze jongeren ook in de toekomst in de Krimpenerwaard kunnen wonen. Nu hebben we met elkaar de kans om dit mogelijk te maken, de VVD wil dat met beide handen aangrijpen.