Gebiedsbod MIRT

Hieronder de spreektekst van de VVD over het gebiedsbod.

Voorzitter, het mag duidelijk zijn dat het mirt proces verder gaat dan alleen een nieuwe oeververbinding. Dat blijkt ook uit de inspraakreacties vanavond, dank hiervoor. Het is een integraal proces met een bod waarmee de leefbaarheid en kansen voor mensen worden vergroot, voor beide gemeenten.

Wij zijn blij met de koppeling tussen de verschillende visies Panorama en Strategische visie. Deze stukken hebben een belangrijke basis gelegd voor het gebiedsbod en zijn door vele partijen opgesteld en onderschreven. Het geeft ons vertrouwen dat we hiermee voldoende handvatten hebben om te bouwen aan een krachtige en vitale Krimpenerwaard, ook na 2030.

En dat is zoals eerder gezegd volgens de VVD niet een gemeente met zwaar verdichtte kernen. Dat is niet de woonkwaliteit die wij voor ogen hebben. Er zal ook ruimte moet blijven binnen de kernen voor de verschillende sportvoorzieningen, groen, ruimte voor klimaatadaptatie en goed wonen voor jong en oud.

Daarom vinden wij het belangrijk ook buiten de grenzen van de kernen te kijken naar mogelijkheden, als de beschikbare ruimte in de kernen ingevuld is. Wij zien in dit gebiedsbod alle onderdelen terug die een kern vitaal en toekomstbestendig houden. Dus niet alleen woningen en infrastructuur. De identiteit van iedere kern is het uitgangspunt, waarbij er afzonderlijk en in samenhang wordt gekeken naar een mix van woningen, groen, bedrijfsterreinen, recreatie, sport- en andere voorzieningen.

Voorzitter, we kijken dan ook met meer dan belangstelling uit naar de uitkomst van dit (MIRT)proces. Mocht het in het onwaarschijnlijke geval gebeuren dat de verbinding er niet komt. Vinden wij het wel van cruciaal belang dat de resultaten uit het onderzoek, naar het verbeteren van de doorstroming op de Algeracorridor, ook echt worden uitgevoerd. Wat ons betreft kunnen we niet nog jaren zo verder zonder dat er structurele maatregelen worden getroffen aan het onderliggend wegennet en aan de Algeracorridor.

Met dit gebiedsbod zetten we een stip op de horizon voor de toekomst van de Krimpenerwaard. We krijgen de kans om de diversiteit te versterken en daarmee versterken we ook de aantrekkelijkheid en de positie van de Krimpenerwaard voor inwoners en ondernemers.

Pascal Zuijderwijk