"Laat je vaccineren", vaccinatiegraad omhoog!

Steeds minder ouders laten hun kinderen inenten. Dat betekent dat steeds meer kinderen worden blootgesteld aan gevaarlijke, besmettelijke ziektes zoals bof, mazelen en rode hond (BMR).

Steeds minder ouders laten hun kinderen inenten. Dat betekent dat steeds meer kinderen blootgesteld worden aan gevaarlijke, besmettelijke ziektes zoals bof, mazelen en rode hond (BMR). Momenteel zitten we in Nederland op een vaccinatiegraad van 90,2% voor tweejarigen (RIVM 2018), en dat is onder het vereiste, veilige 95% (volgens de WHO) dat nodig is om groepsimmuniteit tegen ziekten als mazelen te garanderen.

De VVD Krimpenerwaard maakt zich grote zorgen omdat de vaccinatiegraad in onze gemeente laag is: 86,2% (in 2018). Dat is onder het landelijk gemiddelde en zelfs ver onder de veilige norm van 95%.

De VVD wil zich graag inzetten voor ouders die hun kinderen wel laten inenten en die nu dus gevaar lopen op besmetting. In het bijzonder voor baby’s, zwangere vrouwen en ouderen.

Daarom hebben we schriftelijke vragen gesteld aan het college:

·      Bent u bekend met de lage vaccinatiegraad in de gemeente Krimpenerwaard?

·      Deelt u de zorgen van de VVD over de lage vaccinatiegraad en de dalende trend?

·      Zijn er in de gemeente Krimpenerwaard kinderdagverblijven en/of basisscholen die niet-ingeënte kinderen weigeren?

·      Zo ja, welke scholen en kinderdagverblijven zijn dat?

·      Op welke scholen en kinderdagverblijven zitten de meeste niet-ingeënte kinderen?

·      En zijn alle ouders hierover geïnformeerd?

·      In hoeverre is er sprake van een verhoogd gezondheidsrisico in de Krimpenerwaard?

·      Zijn er verschillen per kern waar te nemen?

·      Neemt de gemeente (al) maatregelen om de vaccinatiegraad te verhogen?

·      Zo nee, waarom niet?

Het Algemeen Dagblad heeft vandaag een artikel geschreven over onze vragen. Lees het artikel hier.