Bereikbaarheid Krimpenerwaard versus Verkeersplan Gouda

VVD bezorgd over ontwikkeling verkeersplan Gouda

De Gemeente Gouda is bezig met de ontwikkeling van een verkeersplan voor de stad. Het project voorziet in het autoluw maken van de binnenstad, het sterk terug dringen van het verkeer op de Goudse singels enz enz. Er komen, als de plannen doorgaan, afsluitingen op de singels waardoor hier geen doorgaand verkeer meer mogelijk is. Woordvoerder Machiel Kleingeld van vervoersmaatschappij Arriva schets een doemscenario voor de bussen als het verkeersplan wordt uitgevoerd. Het zal onder andere zorgen voor langere reistijden. Nu heeft de provincie onlangs een R-Net verbinding tussen Schoonhoven en Gouda gerealiseerd. Dit om het Openbaar Vervoer te verbeteren en de reistijden drastisch omlaag te brengen. De bedoeling is dat meer inwoners de bus gaan nemen en de auto laten staan. Met als resultaat minder files , betere bereikbaarheid en minder luchtverontreiniging. 

 

Vragen

1.    Is de wethouder op de hoogte van dit verkeersplan en wordt hij hierin ook gekend?

2.    Bij de totstandkoming van de snelle R-Net verbinding is de route door diverse wijken in Bergambacht en Schoonhoven opgeheven net zoals diverse haltes. Dit leidde tot enige onvrede onder onze inwoners. Door dit Goudse verkeersplan zou het voordeel van deze opheffing, namelijk een snellere reistijd, weer helemaal tot niet gebracht worden. Wij vinden dit onacceptabel. Vindt de wethouder dit ook? En zo niet, waarom niet?

3.    Wij verzoeken de wethouder om onze zorg met klem over te brengen en zich hard te maken om de Fluwelensingel en de Blekerssingel open te houden voor de R-Net verbinding Gouda- Krimpenerwaard waardoor de reistijden niet verslechteren. Het liefst zelfs verbeteren.

4.    Kan de wethouder er ook op aandringen dat het Groene Hart Ziekenhuis voor onze inwoners goed en snel bereikbaar blijft? Spoedgevallen zal geen probleem vormen maar wel als inwoners op ziekbezoek willen gaan. 

5.    Kan de wethouder, nu de R-Net verbinding tussen Gouda naar Schoonhoven enige tijd functioneert, aangeven hoeveel passagiers er nu daadwerkelijk meer van het openbaar vervoer gebruik zijn gaan maken?