VVD Krimpenerwaard kijkt uit naar prognoses Kadernota 2021. Hoe nu verder?

Covid-19 loopt als een virus door alle (politieke) discussies. Het coronavirus heeft de komende jaren een behoorlijke impact op de gemeente en haar inwoners. Niet alleen financieel, maar zeker ook maatschappelijk en sociaal.

De burgemeester maakte dinsdag 16 juni jl., tijdens de commissievergadering, complimenten hoe de gemeentelijke organisatie is omgegaan met de coronamaatregelen die zijn genomen in de afgelopen maanden. Niet alleen de gemeente verdient hier een groot compliment. Complimenten gelden ook voor de mensen van de GGD en alle lokale zorgprofessionals. Daarbij willen we als VVD natuurlijk ook onze premier Mark Rutte bedanken voor de pragmatische wijze waarop hij Nederland door de crisis loodst.

De realiteit van de kadernota

Gezien de impact van de financiële gevolgen van de coronacrisis gaan we in september 2020 de Kadernota 2021 uitgebreid bespreken ten aanzien van consequenties en koers. We verwachten als VVD meer dan alleen inzicht, vooral prognoses over de ontwikkelingen van meerjarenbegroting en die van de algemene reserves.

Ook op dit moment willen we een aantal zaken belichten die we belangrijk vinden. Bijvoorbeeld wat er wordt beoogd met het uitwerken van het integraal verkeersveiligheidsplan? En streeft het college in het tweede deel van deze bestuursperiode naar een bovengemiddeld aantal woningen om de ambitie onder aan de streep te halen?

Burgerparticipatie

Daarnaast zijn er ook nog in het algemeen een aantal aandachtspunten. De VVD pleit voor meer burgerparticipatie. De coronatijd leert ons hoe waardevol en belangrijk de denk- en doe kracht van bewoners, ondernemers en jongeren zijn. Laten we bij toekomstige gemeentelijke projecten deze krachten benutten en aanboren, door bijvoorbeeld een paragraaf burgerparticipatie op te nemen in de Kadernota en te starten met pilots. Ook in navolging van de oproep van Mark Rutte.

Gemeentelijk vastgoed en revolving fund

Ten aanzien van het gemeentelijk vastgoed is het verstandig reserves voor onderhoud op te nemen. De vraag: ‘is het niet beter om te onderzoeken of verder afstoten van gemeentelijk vastgoed tot de opties behoort om verder te besparen en de reserves op te hogen?’

Een revolving fund of (in het Nederlands) een revolverend fonds behoort wat ons betreft tot de mogelijkheid voor bijvoorbeeld duurzaamheidsprojecten. Door middel van een lening die vanuit de gemeente wordt verstrekt, kunnen inwoners zonnepanelen aanschaffen. Het fonds wordt opnieuw aangevuld met geld dat oorspronkelijk afkomstig is uit het fonds zelf. Dit zou wellicht gerealiseerd kunnen worden met (een deel van) de gelden van Eneco.

De Regionale Energie Strategie mét kernenergie en waterstof

In het kader van de Regionale Energie Strategie wordt niet gesproken over kernenergie en waterstof, sterker nog, het wordt niet eens onderzocht. De VVD vindt dat een kwalijk punt. Biomassa is geen optie omdat dit te veel vervoersbewegingen oplevert en meer Co2 uitstoot.

Belonen en stimuleren van afvalscheiding

De bewoners uit de Krimpenerwaard zien hun lasten stijgen. Kostenbeheersing vinden we belangrijk, maar het belonen van goed gedrag is ook belangrijk. Wij willen graag op de hoogte blijven van de onderhandelingen en de resultaten op dit onderwerp.

Concluderend kijken we met belangstelling uit naar september als meer duidelijk is wat de impact van de coronacrisis is. Het is van het grootste belang hoe we, met elkaar, op een verstandige manier het hoofd bieden aan deze niet normale ontstane situatie in het ‘nieuwe normaal’ van nu.