Code rood voor gemeenten: "Rijk kom met geld over de brug!"

Ria Boere in gesprek met Arjan Vliegenthart, directeur NIBUD over gevolgen kabinetsbeleid voor gemeenten en inwoners.

Vandaag was onze wethouder Ria Boere te gast in het TV-programma 'Buitenhof' op NPO1. Zij sprak daar, samen met Arjan Vliegenthart, directeur NIBUD over de gevolgen van het kabinetsbeleid voor gemeenten en inwoners.

Ria is bezorgd over de portemonnee en dan niet alleen die van de Krimpenerwaard, ook de financiĆ«n in andere gemeenten staan er slecht voor. Ria, die normaal gesproken niet op de barricade gaat staan, doet dat nu wel. Gemeentelijke voorzieningen, leefbaarheid en welzijn staan enorm onder druk. Het Rijk moet geld geven ter compensatie aan de wettelijke taken (zoals jeugdzorg, WMO en participatie) waar de gemeente wel verantwoordelijk voor is, maar waar ze voor 70% geen sturing op kan geven. Bovendien gaan de prijzen in de zorgverlening omhoog en ook het aantal inwoners dat hierop een beroep doet. Terwijl de inkomsten vanuit het Rijk mijlenver achterlopen.

"Het kan toch niet zo zijn dat de gemeente geen subsidie meer kan verlenen aan bijvoorbeeld voetbalverenigingen, tennisverenigingen, theaters en aan de welzijnsstichtingen die het ouderenbeleid goed begeleiden en ook eenzaamheid onder inwoners helpen te bestrijden."

De oproep aan het kabinet is: "Het is code rood voor alle gemeenten! Mijn reisadvies is: kom met geld over de brug. Want dan kunnen wij op een goede manier de crisis aan", aldus Ria.

Minister Wopke Hoekstra zegt toe in gesprek te gaan over de enorme tekorten van gemeenten. Waarop Ria het dringende verzoek doet om in de septembercirculaire met concreet geld te komen.