Concept-RES Midden Holland is vastgesteld

Voor de VVD is een aantal punten belangrijk. Als eerste dat we zelf aan de knoppen (kunnen blijven) draaien. De financiële haalbaarheid is cruciaal, net zoals participatie en communicatie. Verder willen we dat we moeten inspelen op technologische ontwikkelingen; onderzoek naar andere vormen van het opwekken van duurzame energie is noodzakelijk, ook naar kernenergie (thoriumcentrales). Daarnaast blijven we ons inzetten voor de cultuurhistorische waarde van onze regio en de identiteit van onze kernen. Tot slot willen we dat er een Regionaal Energie Fonds (REF) wordt opgericht zodat inwoners en ondernemers kunnen meedoen én profiteren van de overstap van energie uit olie, kolen en gas naar duurzaam opgewekte energie.

Zon of wind? Of gaan we voor kernenergie?

Ook in de Krimpenerwaard moeten we meedoen aan de Klimaatdoelen. Samen in de regio Midden Holland moeten we in 2030 0,435 TWh elektriciteit duurzaam opwekken. Even voor de beeldvorming: 0,435 TWh of 435 GWh is gelijk aan 544 hectare zonnepanelen (dat zijn 816 voetbalvelden) of 67 grote windmolens van 3 Megawatt die minimaal 450 meter uit elkaar staan. Een ambitieuze opgave dus. Gisteren lag de Concept-RES Midden Holland op tafel. Daarin committeren we ons aan de regionale opgave en waar we als gemeente invulling aan gaan geven. En dat invullen willen we als VVD op een haalbare en betaalbare manier doen: stap-voor-stap.

Allereerst hoe houden we het betaalbaar? We geven inwoners en ondernemers zo veel mogelijk de ruimte om de verduurzaming van het energieverbruik zelf in te vullen. Maar het is wel belangrijk om het meedoen voor inwoners financieel aantrekkelijk te maken. Dit kan op verschillende manieren bijvoorbeeld door duurzaamheidsleningen en investeringsmogelijkheden of te komen tot een Regionaal Energie Fonds (REF). We hebben hiervoor 2 moties ingediend:

De gezamenlijke motie M20-054 (is door de wethouder overgenomen) ‘Uitwerking financiële haalbaarheid’ en de motie M20-067 (is unaniem aanvaard) ‘revolverend fonds’ te wijzigen (van naam) in ‘Regionaal Energie Fonds (REF)’. Met het REF geven inwoners en het bedrijfsleven samen inhoud aan een schoon, leefbaar en duurzaam Midden Holland. Ook dienen we de motie M20-061 (door de raad aanvaard) ‘Financiële voordelen energietransitie’ in waarin we aangeven dat er ook op Rijksniveau beleid moet komen voor de bewustwording en het faciliteren van financiële voordelen voor energiebesparing en de aanleg van zon op daken.

Participatie van inwoners is cruciaal, want alleen met draagvlak volgt succes. Om dat extra te benadrukken hebben we samen de motie M20-051 ‘Communicatie & participatie’ ingediend. Daarnaast hebben we ook de motie M20-063 ‘Leesbaar en transparant document’ ingediend. De Concept-RES is namelijk technisch geschreven en moeilijk leesbaar. Het is belangrijk, zeker voor het verkrijgen van draagvlak een aantrekkelijk en goed leesbaar document te hebben zodat inwoners en ondernemers weten waar het over gaat en ze weloverwogen keuzes kunnen maken. Beide moties zijn door de wethouder overgenomen.

Zoals we al eerder hebben gezegd, is de RES dynamisch en niet in beton gegoten. Elke 2 jaar wordt er geëvalueerd en bijgestuurd. Dat vinden we als VVD heel waardevol omdat we zo kunnen inspelen op nieuwe technologische ontwikkelingen en innovaties. Ook daar willen we meer focus op leggen. Vandaar dat we samen met CDA, VGBK, CU en SGP de motie M20-052 ‘Hogere urgentie voor onderzoek’ hebben ingediend.

We kunnen de klimaatdoelstellingen niet alleen bereiken met zonne- of windenergie, een mix is nodig. We willen dat het college zich in de stuurgroep en daarbuiten blijft inzetten voor het hoger op de politieke agenda krijgen van onderzoek en innovatie. De motie is door de raad aanvaard.  Ook hebben we nog een motie ingediend samen met LOK1, namelijk de mogelijke rol van alternatieve technieken en innovaties. Andere duurzame alternatieven en innovaties, naast zonne- en windenergie moeten een significantere plaats krijgen in de RES, ook technieken die op dit moment nog een langere doorlooptijd hebben dan voor de tijdshorizon van 2030. We vragen het college doorlopend te monitoren naar de mogelijke rol en opschaalbaarheid van andere dan de bewezen technieken, bijvoorbeeld waterstof en waterkracht. Zie hiervoor motie M20-062 (deze is door de raad aanvaard).

Overigens zijn we als VVD Krimpenerwaard blij met de aangenomen motie van Klaas Dijkhoff om te onderzoeken wat marktpartijen nodig hebben voor de bouw van nieuwe kerncentrales. En dat als het aan de VVD ligt met de bouw van deze 3 tot 10 kerncentrales al in 2025 zou kunnen worden begonnen. Gebieden die men op het oog heeft, zijn: de Maasvlakte, Eemshaven en (nabij) Borssele.

In de Concept-RES staat dat het streven is naar 50% lokaal particulier eigendom. In de motie M20-055 willen we samen met PvdA, CDA, VGBK, CU, D66 en SGP dat dit op korte termijn zoveel mogelijk wordt benaderd en dat we het college verzoeken voor 1 juli 2021 (de datum waarop de RES 1.0 moet worden ingediend) een lokaal beleidskader op te stellen voor dit streven. Deze motie is unaniem aanvaard.

Tot slot wonen we in een heel mooi stukje Nederland waar we trots op zijn. We willen ons blijven inzetten voor de cultuurhistorische waarde van onze polders en de identiteit van onze dorpskernen. Daarom zijn we mede indiener van motie
M20-048 ‘Behoud weidegrond’ en ook van de motie samen met LOK1 M20-060 ‘Afstemming met andere RES-regio’s. We wonen in een klein land waarin (maar liefst) 30 energieregio’s zijn, dus de Res’en van aangrenzende energieregio’s kunnen een grote impact hebben op de ruimtelijke kwaliteit van onze regio en gemeente. Beide moties zijn aanvaard.

Voorzitter, we vinden het als VVD belangrijk om achter het stuur te zitten. De Concept-RES is een eerste opzet, een ontwerp, een schets. In aanloop naar de RES 1.0 moeten we belangrijke stappen zetten waar we onze inwoners en ondernemers bij nodig hebben. De uitwerking van de financiële haalbaarheid is cruciaal, we zetten in op zon op dak en doen de oproep om onderzoek en innovatie hoger op de politieke agenda te krijgen.