Algemene beschouwingen 2022-2025 - Bouwen, Wonen, Leven!

Echter zal er op de lange termijn structureel iets moeten gebeuren. Het beleid van de provincie om alleen binnen de kernen te mogen bouwen zorgt voor lange procedures en hoge kosten. Daarmee staat de haalbaarheid om goedkope woningen te realiseren onder druk.

Met een nipte meerderheid is er op ons initiatief geen verhoging van de bouwleges doorgevoerd. Met de forse stijging van de bouwkosten het afgelopen jaar, worden nieuwe woningen al voldoende belast.

Ook willen we graag de ondernemers op de markt behoeden voor een extra verhoging op de marktgelden. Met brede steun hiervoor is ons amendement aangenomen.

Lees hieronder onze hele beschouwing op de begroting.

Voorzitter,

De laatste begroting van deze collegeperiode wordt net als de voorgaande jaren met een positief saldo afgesloten.

Petje af voor de ambtenaren en het college die weer een sluitende begroting aan ons presenteren. Op alle programma’s wordt veel werk verzet.

De uitdagingen en onze zorgen zitten de komende jaren wat ons betreft op drie programma’s, nl; Ruimtelijke Ordening, Sociaal Domein en Duurzaamheid.

WONEN [RUIMTELIJKE ORDENING]

Ze zeggen wel eens, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst… Echter maken starters en jongeren op dit moment vrijwel geen kans meer op onze woningmarkt.

Bouwen dus! Maar hoe dan, als we een selectieve provincie hebben die ons op tal van terreinen wel weet te vinden, bijvoorbeeld om landbouwgrond om te bouwen naar natuur.

Vervolgens geven ze niet thuis als we vragen om op beperkte schaal in het groen te mogen bouwen.

Om de kansen voor jongeren en starters te vergroten hebben we al eerder gevraagd om meer middenhuur, een zelfbewoningsplicht en het verhogen van de starterslening. Daar zouden we nu het splitsen van woningen aan toe willen voegen.

Motie M21-100 > Woningsplitsing goed voor jong en oud

Want elke woning extra is er 1!   Het levert een stukje maatwerk op, waar met beperkte middelen één of meerdere woningen in een gebouw gerealiseerd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een oude boerderij met een voor en achterhuis.

Splitsen betekent ook vergunningen aanvragen en verbouwen en dus ook leges betalen. We weten allemaal dat de bouwkosten gigantisch gestegen zijn de afgelopen jaren. Er komt door deze stijging al meer geld binnen, een extra verhoging van het leges tarief van 3,85% bovenop de inflatie, vinden wij daarom overbodig.

Amendement A21-046 > Legesverordening 2022

Bouwleges worden geheven over het totaal bouwkosten. Aangezien deze de afgelopen maanden in veel gevallen met 40% zijn gestegen, zijn de inkomsten op leges ook hoger.

Daarnaast willen we woningbouw stimuleren, daarbij past een scherp legestarief en niet een verhoging.

WET MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING EN JEUGD

Nog steeds zijn er structurele overschrijdingen in de jeugdzorg en WMO. Ondanks de bijdrage van 1.3 miljard van het Rijk, is het helaas nog niet kostendekkend.

Moeten we niet naar een versobering van het Sociaal Domein? Wanneer mogen ‘we’ pijn lijden en wanneer is iets ‘ondraaglijk’? We zouden meer op preventie moeten inzetten niet alle (kleine) problemen medicaliseren. Met grip op de knip en meer inzicht in de uitgaven.

Met het uitvoeren van de Maatschappelijke Agenda kunnen we hopelijk financieel voordeel behalen door het schrappen van veel onnodige stappen en minder bureaucratie. Daarom zijn we benieuwd naar de stand van zaken rondom de Maatschappelijke Agenda.

En laten we vooral ook de jongeren niet vergeten. Zij kunnen heel goed beoordelen waar zij behoefte aan hebben, wat goed of nuttig is. Daarom willen we bij deze een oproep doen om jongeren en jongerenorganisaties te betrekken bij de uitvoering van de Maatschappelijke Agenda.

DUURZAAMHEID

U weet dat wij kritisch zijn op de regionale energiestrategie. De nadruk zou moeten liggen op het besparen van energie, want wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Zeker interessant met de huidige gasprijzen.

Verder is draagvlak onder onze inwoners voor de maatregelen belangrijk voor het slagen van de transitie. Voor de uitvoeringsplannen van de RES is een bedrag van €160.000 opgenomen in de begroting. De wethouder heeft aangegeven dat vanuit dit bedrag participatie en communicatie wordt ingezet. Wij kunnen ons daarin vinden.

VEILIGHEID

Tot slot, ondermijning is een steeds groter wordend probleem. Het verziekt letterlijk de samenleving. We zouden graag zien dat hier extra middelen voor worden vrijgemaakt, om dit zo adequaat mogelijk te bestrijden. Dit is noodzakelijk voor een betere begeleiding van de bestuurlijke en juridische trajecten, waar momenteel veel capaciteit naar toe gaat.

Motie M21-101 > Ondermijning

Voorzitter, met deze laatste beschouwingen ga ik afronden.

VVD Krimpenerwaard heeft de afgelopen periode met veel enthousiasme gewerkt aan de vooruitgang van de Krimpenerwaard. En kijken vol vertrouwen uit naar de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Pascal Zuijderwijk

Fractievoorzitter VVD Krimpenerwaard