Meedenken met de horeca

Kerstborrels, diners en feesten worden massaal geannuleerd. Ook leiden placering en de sluitingstijd om 20:00 uur tot minder gasten en dus minder omzet. Het is hard nodig om mee te denken hoe we deze ondernemers opnieuw kunnen helpen. We denken daarbij aan om ook tijdens de wintermaanden ruimere terrassen toe te staan, het door de gemeente over te nemen van de contributie aan de Koninklijke Horeca Nederland en het ‘Testen voor Toegang’ in de Krimpenerwaard te realiseren als de 2G-maatregel niet wordt ingevoerd.

Daarom hebben we de onderstaande vragen gesteld aan het college:

1. Is het college bereid om de terrasregeling, met ruimere terrassen, die liep tot en met 31 oktober 2021 door te trekken tot en met 1 maart 2022, het einde van het winterseizoen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wil het college de horecaondernemers hier zo snel mogelijk van op de hoogte brengen?

2. Koninklijke Horeca Nederland is een belangenbehartiger zonder winstoogmerk en krijgt op dit moment veel vragen vanuit horecaondernemers. Hiervoor betalen zij jaarlijks contributie. Is het college bereid om de betaling van deze contributie het komende jaar van de horecaondernemers in de Krimpenerwaard over te nemen zoals bijvoorbeeld ook de gemeente Lansingerland heeft gedaan?

3. In De Waard in Bergambacht wordt op 29 november a.s. een kleine (GGD) testlocatie ingericht. Dit is niet voor ‘Testen voor Toegang’. Bijna alle inwoners van de gemeente Krimpenerwaard wonen meer dan 20 minuten van een dergelijke testlocatie vandaan, locaties zijn in onze regio in Gouda, Rotterdam en Utrecht. Is het mogelijk om in onze eigen gemeente een ‘Testen voor Toegang’ locatie te realiseren? Zo ja, hoe snel is een dergelijke testlocatie te realiseren?

4. Wil het college in gesprek met de horecaondernemers in de gemeente Krimpenerwaard om samen te bekijken welke maatregelen of middelen nog meer kunnen helpen gedurende de komende periode?

Foto: Pixabay, Youleks