Verkiezingsprogramma VVD Krimpenerwaard 2022-2026

De Krimpenerwaard moet een aantrekkelijk woongebied zijn én blijven voor iedereen. Daar gaan we als lokale partij hard aan werken!

De Krimpenerwaard is een schitterende gemeente, met bijna 57.000 inwoners, verspreid over vele karakteristieke kernen met veel groen, water, bedrijvigheid en een rijke (cultuur)historie. Wij zijn met deze omvang een belangrijke speler in de samenwerkingsverbanden met buurgemeenten en een stevige gesprekspartner voor de provincie Zuid-Holland, Waterschappen en het Rijk. Dat is belangrijk, want steeds vaker zijn er gebiedsoverstijgende thema’s. Zoals woningbouw, energietransitie en mobiliteit, klimaatadaptatie en bodemdaling. Dan is het goed als er een stevig VVD-netwerk is buiten de gemeentegrenzen.

VVD Krimpenerwaard is een lokale liberale partij, met veel ambities. Om de kwaliteiten van de gemeente de komende vier jaar te behouden en op sommige gebieden te versterken, moeten we nu doorpakken! Zo maken starters en jongeren op dit moment vrijwel geen kans op onze woningmarkt. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Maar, is dit een toekomst in de eigen waard? De Krimpenerwaard moet een aantrekkelijk woongebied zijn en blijven voor starters, nieuwkomers en teruggekeerde inwoners. Dáár willen wij als lokale partij hard aan blijven werken!

We voelen een verantwoordelijkheid naar onze huidige inwoners en toekomstige inwoners. Daarom staan wij voor een realistisch en betaalbaar klimaatbeleid met breed draagvlak onder inwoners voor de te nemen maatregelen, stap-voor-stap zonder onze mooie polders te verkwanselen. Wij kiezen voor minder overheid en  meer ruimte voor ondernemerschap en burgerinitiatieven. Wij willen de Krimpenerwaard ontwikkelen naar een vitale(re) en krachtige gemeente, die om zich heen kijkt en kansen benut.

De gemeentefinanciën staan er, mede dankzij onze wethouder Ria Boere, goed voor. De komende vier jaar willen wij daarom investeren, nu de economie weer draait. Niet alleen met geld, maar ook in een vrije  samenleving. Wij geloven in de vooruitgang en wij willen dat onze inwoners, ondernemers en verenigingen gaan profiteren van de opkomende economie. Hoe wij dat gaan doen, staat in ons programma ‘Bouwen, Wonen, Leven!’

Met liberale groet,
Pascal Zuijderwijk
Fractievoorzitter VVD Krimpenerwaard

Het hele Verkiezingsprogramma is te lezen via de standpunten op onze website en in de PDF hieronder.