De afgelopen jaren zijn er in de binnenstad van Schoonhoven diverse horecapanden, winkels, etages boven winkels en bedrijfsgebouwen getransformeerd tot appartementen. Een paar voorbeelden: appartementen i.p.v. automaterialenwinkel in de Havenstraat, appartementen boven voormalige dierenspeciaalzaak op de Haven, in de voormalige horecazaak de Engel in de Koestraat, boven het voormalig Chinees restaurant op de Haven, i.p.v. woonhuis hoek Voorhaven/Havenstraat, boven bloemenzaak hoek Haven/Dam, boven voormalig Grandcafé Patio op de Haven, boven voormalige sportartikelen zaak hoek Haven/Lopikerstraat, etc. etc.
Buiten deze uitbreidingen zijn in de voormalige Plateelfabriek aan de Wal, voormalig dakdekkersbedrijf in de Lange Weistraat en de voormalige bouwmarkt in de Koestraat ook appartementencomplexen ontstaan met weliswaar interne parkeerfaciliteiten, echter dekken deze niet de totale toename aan parkeerruimte. Bovenop deze bouwactiviteiten komen er op korte termijn ook nog 3 appartementencomplexen bij in de Uitdragersstraat, de Oude Haven en de Koestraat. Daarbij wordt in het Dienstencentrum de bibliotheek gerealiseerd die extra parkeerdruk geeft op het Doelenplein. Plus dat er steeds meer auto’s bij komen in Nederland: de registraties van nieuwe personenauto’s zijn in 2023 met 19% gestegen tot 369.7981 voertuigen die op kenteken zijn gezet. En als toegift verdwijnt de parkeerplaats achter het voormalige stationsgebouw aan de Spoorstraat, is het parkeerterrein bij de Ark getransformeerd in een 4 uurs parkeerterrein en verdwijnen er de komende jaren tijdelijk een aanzienlijk deel van de parkeerplaatsen op de parkeerterreinen bij Buiten de Veerpoort.
Daarom hebben we schriftelijke vragen aan het college >
1. Al deze ontwikkelingen zorgen nu al voor zeer grote parkeerdruk en dit gaat in de zeer nabije toekomst voor nog meer problemen zorgen. Onder andere voor het toegankelijk houden voor de hulpdiensten. Auto’s en busjes staan steeds meer zodanig geparkeerd dat brandweer en ambulance er niet meer langs kunnen. Wat gaat het college hieraan doen om excessen en ongelukken te voorkomen? (zie ook onze Schriftelijke Vraag SV19-134 over belemmering doorgang ladderwagen).
2. Bij de behandeling in de raadsvergadering van het Ontwikkelplan Zilver-as is onder meer ter sprake gekomen om t.z.t. een parkeervisie/beleid te ontwikkelen over hoe om te gaan met de parkeerdruk. Bijvoorbeeld een uitbreiding van de blauwe zones met ontheffingen voor bewoners of een parkeervergunningen regime. Is het college bereid, gezien wat er in de toelichting staat, dit onderzoek naar voren te halen?
3. Is het college het ermee eens, en daar hoef je eigenlijk geen dure, tijdrovende onderzoeken voor te houden, dat het invoeren van een parkeervergunning Bewoners een goede en snelle oplossing is?
1 vergunning per huisadres op kenteken. Daarmee zijn alle tweede auto’s per huishouden, bedrijfsbusjes, auto’s van uitzendbureaus etc. verbannen uit de binnenstad zodat de bewoners zelf nog in de nabije omgeving van hun huis een parkeerplek kunnen bemachtigen.
4. Is het college bereid om dit systeem te onderzoeken en per 01-01-2025 in te voeren?
5. En zo niet, waarom niet?