Teleurstelling over uitstellen raadsdebat meerjarensubsidie Zilvermuseum

© Foto: Nederlands Zilvermuseum

Vorige week stond het onderwerp 'Meerjarensubsidie Zilvermuseum Schoonhoven' op de agenda. Na een aantal vergaderingen was het moment aangebroken om een besluit te nemen over het subsidievoorstel.

Een Zilverstad zonder een Zilvermuseum kunnen wij ons niet voorstellen. Wij willen dat het Zilvermuseum blijft voortbestaan. Als icoon van de Zilverstad Schoonhoven. Dat daar een prijskaartje aan hangt, is duidelijk. Tegelijkertijd gaat het over structureel veel gemeenschapsgeld en daar mag wat ons betreft een stevige tegenprestatie en verantwoording tegenover staan. Gezien de financieel onzekere tijd die in 2026 aanbreekt, doen we een beroep op het Zilvermuseum om grip te houden op de financiĆ«n, kritisch te kijken naar de kosten en de uitgaven en om te kijken naar eventuele interne bezuinigingen.

Samenwerking is wat ons betreft de sterkste schakel, een zilveren keten van museum, ondernemers, organisaties en gemeente. Met onder andere aandacht voor het vinden van medefinanciers (sponsoren), fondsenwerving, rijkssubsidies, inzet van promotie via Zilverstad Marketing en Stichting Promotie Krimpenerwaard en de link met het ontwikkelplan van de Zilver-as.

Van de agenda

Een meerderheid in de raad heeft het subsidievoorstel van de agenda gehaald. Daar zijn wij teleurgesteld over. Door nu geen besluit te nemen, ontstaat onnodig vertraging. En dat besluit moet toch worden genomen. Het gevolg is dat het Zilvermuseum de komende maanden in onzekerheid zit. Maanden waarin juist plannen kunnen worden gemaakt en investeringen kunnen worden gedaan. We gaan het Zilvermuseum daarom vragen wat dit besluit nu precies betekent en waar zij als museum tegenaan gaat lopen.