VVD tegen komst extra asielzoekers

De VVD is tegen de komst van 31 extra asielzoekers en vluchtelingen naar de Krimpenerwaard. Ook voor een zogenaamde satelliet-AZC van tot wel 100 personen kan in onze gemeente niet zonder meer plek zijn. De VVD is van mening dat de huidige taakstelling van 95 asielzoekers genoeg is voor onze gemeente. Desondanks nam een meerderheid in de gemeenteraad wel een raadsvoorstel aan om de extra asielzoekers op te vangen, en een AZC te onderzoeken.

De gemeente Krimpenerwaard neemt haar verantwoordelijkheid: zij vangt alle asielzoekers op die in de huidige taakstelling van 95 personen aan haar zijn toegewezen. Als iedere gemeente dit zou doen, zouden er 13.000 plekken vrij komen in de asielzoekerscentra, wat voorlopig voldoende is voor nieuwe instroom.

Bovendien moet er eerst onderzoek worden gedaan naar wat de gemeente aan kan qua opvang van extra asielzoekers. De gevolgen voor wat betreft onrust, de druk op de sociale huursector en de extra kosten die huisvesting en begeleiding met zich meebrengen zijn nu niet duidelijk. Daarnaast is niet duidelijk wat het toekomstperspectief van de asielzoekers zelf is en wat zij zouden kunnen bijdragen aan onze gemeente.

Andere partijen zien deze zorgen kennelijk niet en zijn daarom voor de komst van extra asielzoekers en een onderzoek naar een satelliet-AZC dat tussen de 30 en 100 personen zou kunnen huisvesten. Dit terwijl zij eerder wel een raadsbrede motie steunden om de juiste voorwaarden te inventariseren waaronder extra opvang zou kunnen. De VVD vindt dit een onverantwoorde houding die bovendien voorbijgaat aan de zorgen van veel inwoners van onze gemeente.

In de bijlage leest u de bijdrage van Mirjam Verduijn in het debat gisteravond.