Wennen en winnen

Het was een bewogen jaar, dat vooral in het teken stond van maar liefst drie begrotingen, decentralisaties, harmonisaties, de vele projecten van de voormalige vijf gemeenten en het vluchtelingenprobleem. Kortom veel opstartproblemen, maar veel te winnen.

De eerste raadsvergadering verliep chaotisch. Logisch, met negen fracties, nieuwe raadsleden en een korte voorbereidingstijd. Het was voor iedereen wennen…

Toch kijkt de VVD-fractie tevreden terug. Want er is dit jaar veel bereikt. Onze raads- en commissieleden zijn inmiddels ingewerkt. Er is goed overleg binnen en buiten de coalitie. Alleen door samenwerking kan de basis gelegd  worden voor een welvarende  gemeente Krimpenerwaard.

Een compliment voor het college en de ambtenaren. Er is een “Fundament voor de toekomst” gelegd. Ook een compliment  voor de griffie. Het organiseren van de zeer geslaagde “heidag”  heeft bijgedragen aan het wennen aan elkaar.

Winnen doe je met een ingespeeld team. Ook al zijn sommige spelers recalcitrant en is er soms nog wat oud zeer.  Onze coach – burgemeester Tjerk Bruinsma – heeft het goed gedaan!

De VVD is blij met de aandacht die is uitgegaan naar onze ondernemers. Een nieuw platform, een bedrijvenloket. Het stimuleren van de economie, ook op gebied van recreatie en toerisme, dient de werkgelegenheid en houdt onze gemeente gezond. Vermindering van regels draagt daaraan bij. Onze motie daartoe werd met grote meerderheid aangenomen.

Veiligheid en verkeer zijn speerpunten van de VVD. Wij richten ons vooral op de Algeracorridor: de oost-west verbinding is van cruciaal belang voor onze ondernemers en het woon- werkverkeer. Samen met de VVD Krimpen a/d IJssel hebben we daartoe actie ondernomen. Ook in de Krimpenerwaard hebben veiligheid  – de verkeerssituatie rond de rotonde Bergambacht  en bereikbaarheid  de gewenste extra rotonde van Stolwijk  onze aandacht.

De VVD is voorstander van de participatiemaatschappij. Minder financiën betekent ook voor onze gemeente dat we zullen moeten ombuigen in het sociale domein. Onze motie daartoe in juli werd nagenoeg unaniem aangenomen.

Wat het vluchtelingenprobleem betreft, de VVD vindt dat onze jonge gemeente zich moet beperken tot het opnemen van een aantal extra statushouders. Meer kunnen wij niet doen met onze beperkte financiën.De begroting voor de komende jaren baart  zorgen, maar is sluitend.

Diftar wordt ingevoerd. De harmonisatie van de diverse belastingen vordert gestaag. Dat levert soms pijn en soms blije gezichten. De VVD zal zich inspannen om de belastingdruk voor onze inwoners op den duur te verminderen.  Daar winnen we allemaal bij!